Anasayfa / Manşet / E-TİCARET ŞİRKETİ KURULMA SÜREÇLERİ VE BÜYÜK E- TİCARET SİTELERİ/Abdullah ÇAVUŞ (15.07.2020)

E-TİCARET ŞİRKETİ KURULMA SÜREÇLERİ VE BÜYÜK E- TİCARET SİTELERİ/Abdullah ÇAVUŞ (15.07.2020)

E-TİCARET ŞİRKETİ KURULMA SÜREÇLERİ VE BÜYÜK E- TİCARET SİTELERİ

Abdullah ÇAVUŞ/Bağımsız Denetçiler Derneği Başkanı (15.07.2020)

Türkiye’de ve dünyada geleneksel pazarlama yöntemlerine ve satış faaliyetlerine e-Ticaret’i de ekleyen kuruluşlar, sadece belirli bir lokasyona ve noktaya satış yapmanın ötesine geçerek, süreçlerine e-Ticaret’i de dahil etmeye başlamıştır.

E-Ticaret, herhangi bir ürün ya da hizmet için, çeşitli ödeme yöntemleriyle bir internet sitesi üzerinden ticaret yapmanızı veya sipariş vermenizi sağlayan bir alışveriş yöntemidir.

E-Ticaret faaliyetine başlanılması için süreç aşağıdaki gibidir.

I- İLK ADIM VERGİ MÜKELLEFİYETİ TESİS EDİLMESİ GEREKMEKTEDİR.

Ülkemizde gelir üzerinden alınan vergileriler ilgili düzenlemeler Gelir vergisi Ve kurumlar Vergisi Kanunlarında düzenlenmiştir.

Gerçek kişiler Gelir Vergisi Mükellefi

Sermaye şirketleri ise Kurumlar Vergisi mükellefi olmak zorundadırlar.

Sermaye şirketleri 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmaktadır.

II- WEB SİTESİ KURMA VE DİĞER BİLDİRİMLER

1- Firma adına web sitesi kurulması

E ticaret sitesi, özünde web tabanlı bir yazılım olup, sitede listelenen ürünlerin ödeme altyapıları aracılığıyla satın alınmasına olanak sağlar.

Birçok web sitesinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinin de arka planda çalışan bir yönetim paneli bulunur. Ürünlerinizi buradan ekleyebilir, siparişleri takip edebilir, pazarlama kampanyaları düzenleyebilir, satış raporları düzenleyebilir ve e-ticaret sitenizin yönetimiyle ilgili aklınıza gelebilecek hemen herşeyi yapabilirsiniz.

web sitesi kurulması için kurulan firmanın adı yada oluşturacağı marka adına internet ismi yani Domain satın alınmasıdır.

Alan adı, domain ülkemizde Türk Ticaret Net, İsim Tescil vb yetkilendirilmiş siteler tarafından satılmaktadır.

Domain sonrası internette yayın yapmaya yarayacak bir alan adı alınmalıdır.

Bunun adı HOSTİNG olup yetkilendirilmiş firmalar tarafından satılmaktadır.

Hosting ve Domainler aslında en az 1 yıllık süre ile kiralanmaktadır. Bu sürelerin takibi önemli olup bir yıllık sürenin sonucunda süre uzatımı yapılmaması halinde alan büyük emek ve reklam yaparak marka değeri yarattığınız alan adınızın başkalarının eline geçmesi mümkün olabilmektedir.

Alan adı tesciliyle birlikte bu ismin marka tescilini de yaptırarak ilerde yaşanabilecek “fikri mülkiyet” sorunlarını da önlemiş olursunuz.

Firma adınıza kurulacak olan internet üzerinden satış yapacağınız web siteniz güvenlik sertifikalı olmak zorundadır.

Bu sertifikanın adı SSL dir.

E-ticaret siteniz firmanızın bünyesindeki bir yazılım ekibi veya hazır e-ticaret paketleri sağlayan bir e-ticaret yazılımları firması tarafından oluşturulabilir. Her iki seçeneğin de kendilerine göre artıları ve eksileri vardır.

Kendi ekibinizin sıfırdan hazırlayacağı bir e-ticaret sitesi altyapısının geliştirme ve test süreci uzun ve zor bir süreçtir. Standart e-ticaret altyapıları ile yapılamayacak bir iş akışınız varsa veya gelişen piyasa koşullarına göre sitenin de sürekli geliştirilmesi gerekiyorsa bu yöntemi seçebilirsiniz.

Fazla harcama yapmadan, hızlı bir şekilde e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, hazır bir e-ticaret altyapısı kullanmalısınız. Böylece işin geliştirme ve test süreçlerini atlayarak direkt olarak ürün ekleme aşamasına geçebilirsiniz.

Ülkemizde e-Ticaret konusunda bir çok yazılım firması bulunmaktadır.

2- Ticaret Bakanlığı ETBİS Sitesine Üyelik

6563 sayılı Kanun kapsamında hazırlanan “Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi ve Bildirim Yükümlülükleri Hakkında Tebliğ” 11/8/2017 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, bu tebliğ ile Elektronik Ticaret Bilgi Sisteminin Kurulması (ETBİS), e-ticaretteki aktörlerin sisteme kayıt ve bildirimi ile e-ticaret istatistiklerinin yayımlanması hususları düzenlenmiştir.

ETBİS’e kayıt ücretsiz olup, kayıt işlemlerini tamamlayabilmeniz için şirketinizin kurulmuş olması, MERSİS numarasını almış olmanız (Ticaret Odası kaydı), e-ticaret sitenizin alan adının belirlenmiş olması ve şirketiniz adına bir KEP (kayıtlı e-posta) adresi almış olmanız gerekmektedir.

3- Güvenlik Damgası Alınması:

Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ’in dördüncü maddesinde güven damgası, “Bu Tebliğde öngörülen asgari güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarına uyan hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıya verilen elektronik işaret” olarak tanımlanmıştır.

Resmî Gazete’nin 6 Haziran 2017 tarihli nüshasında yayınlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ ile e-ticaret siteleri için yeni bir sisteme geçilmiştir. Ticaret Bakanlığı, Türkiye’deki tek güven damgası sağlayıcı olarak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ni yetkilendirmiştir.

4- Ülkemizde veya Dünya çapında tanınan bilinen (ali baba, N11 vb) web sitelerine üyelik  yapılması suretiyle e-ticaret

III-DÜNYACA ÜNLÜ WEB SİTELERİ:

Dünyaca ünlü olup internet üzerinden satış 10 büyük web sitesi ve büyüklük verileri aşağıdaki gibidir.

1- Amazon. Amazon.com, Inc ABD merkezli bir şirket

Net değeri: 50.3 milyar dolar

Çalışan sayısı: 154,100

2-Alibaba Çin merkezli bir e-ticaret şirketidir.

Net değeri: 24.8 milyar dolar (Haziran, 2015)

Çalışan sayısı: 34,985 (Mart, 2015)

3-Ebay ABD merkezli bir şirket

Değeri: 68.9 milyar dolar

Çalışan sayısı: 36,500

4-JD.com  Çin/Pekin merkezli bir elektronik ticaret şirketidir.

Net değeri: 6.1 milyar dolar

Çalışan sayısı: 62,061

5-Walmart  ABD merkezli bir şirkettir.

Net değeri: 144.7 milyar dolar

Çalışan sayısı: 1.4 milyon (ABD)

6-Otto Group Almanya merkezli bir şirkettir.

Net değeri: 16.6 milyar dolar (Haziran, 2015)

Çalışan sayısı: 50,000

7-Cnova N.V. (Groupe Casino) Fransa merkezli bir şirkettir.

Gelir: 3.465 milyar euro (2014)

Çalışan sayısı: 4,281 (2013)

8-Tesco İngiltere merkezli bir şirkettir.

Net değeri: 7.071 milyar euro (2015), online geliri 83 milyon euro (2015)

Çalışan sayısı: 500,000+ (2015)

9- Rakuten  Japonya merkezli bir şirkettir.

Net değeri: 7.7 milyar dolar (Ekim, 2015)

Çalışan sayısı: 11,723

10- Best Buy ABD merkezli bir şirkettir

Değeri: 13.5 milyar dolar (Mayıs, 2015)

Çalışan sayısı: 125,00

IV- Türkiye’deki Büyük E Ticaret Siteleri

1-Migros Sanal Market (1997)

2-Hepsiburada (1998)

3-Sahibinden (1998)

4-Gittigidiyor (2001)

5-Yemeksepeti (2001)

6-Etstur (2003)

7-Trendyol (2010)

8-Grupanya (2010)

9-N11 (2013)

10-Letgo (2016)

11-Markafoni (2008)

IV- E- TİCARETİN TABİ OLDUĞU MEVZUAT:

Yukarıda yer verdiğimiz ana düzenlemelerin yanında E- Ticaret ile ilgili düzenleme veya E- Ticarete yönelik atıflar yapılan kanunlar ve ikincil mevzuat  ise aşağıdaki gibidir.

a-Doğrudan tabi olunan mevzuatlar

1-6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun TBMM de yasalaşarak 2014 yılında yürürlüğe girmiştir.

2- Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik 2019 yılında resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.

3-Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi ve Bildirim Yükümlülükleri Hakkında Tebliğ 2019 yılında yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.

b-ilgili Diğer mevzuat

Yukarıda yer verdiğimiz ana düzenlemelerin yanında E- Ticaret ile ilgili düzenleme veya E- Ticarete yönelik atıflar yapılan kanunlar ve ikincil mevzuat  ise aşağıdaki gibidir.

1- Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

2- Kişisel Verilerin Korunması Kanunu

3-İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun

4-Posta Hizmetleri Kanunu

5-Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu

6- Vergi Usul Kanunu

7- Gümrük Kanunu

8-Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği

9-Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği

10-Bankaların Bilgi Sistemleri ve Elektronik Bankacılık Hizmetleri Hakkında Yönetmelik

V- E-TİCARET’TE BAŞARILI OLABİLMENİZ İÇİN 11 ÖNERİ

1-E-Ticaret sitenize zaman ayırın

Sitenizin yoğunluğuna göre gün içinde en azından birkaç saatinizi ayırarak ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli, sitedeki canlı destek veya email yoluyla gelen soruları yanıtlamalı, varsa siparişleri hazırlamalı ve kargoya vermelisiniz.

2-Canlı destek verin

Ziyaretçileriniz ürünlerinizi incelerken ürün açıklamalarında bulamadıkları bir bilgiyi sormak isteyebilir veya sizden tavsiye niteliğinde bilgi almak isteyebilirler. Zopim gibi ücretsiz canlı destek sistemlerini entegre ederek hem sitenizi gezen kişileri anlık olarak takip edebilir, hem de anında destek verebilirsiniz.

3-İndirim kampanyaları yapıp müşterilerinize duyurun

İndirim kampanyaları her zaman için müşteriler için bir cazibe unsurudur. İndirimli ürünleri duyurduğunuz müşteriler sitenizi incelerken diğer ürünlerinizi de görüp satın alabilirler.

4-Site trafiğinizi analiz edin

Google Analytics kullanarak ziyaretçilerinizin en çok hangi ürün ve kategorilerde zaman geçirdiğini görebilir, popüler ürünleri ana sayfadaki vitrin ürünleri arasına ekleyebilir, ödeme yapılmadan terkedilen alışveriş sepetleri varsa nedenlerini bulmak için çeşitli analizler yapabilirsiniz.

5-Çapraz satış yaparak cironuzu arttırın

Birlikte satılabilecek ürünleriniz varsa, sepete eklenen ürünlerle alakalı ürünleri müşterilerinize göstererek cironuzu arttırabilirsiniz. (Örneğin: müşterinin sepete eklediği cep telefonuyla uyumlu telefon kılıflarını gösterebilirsiniz)

6-Müşteri sadakatını arttırın

Müşterilerinizin tekrar tekrar sitenizden alışveriş yapmasını istiyorsanız, sonraki alışverişlerinde geçerli indirim kuponları oluşturarak veya alışveriş tutarlarına göre puan kazandırarak müşteri sadakatini arttırabilirsiniz.

7-Ürünlerinize yorum yazılmasını teşvik edin

Birçok müşteri, ürün açıklamalarına ek olarak diğer müşterilerin ürün hakkındaki görüşlerini de okumak ister. Ürünlerinizi satın almış müşterilerin yorum yazmasını çeşitli ödüller vererek teşvik edebilirsiniz.

8-Süre sınırı olan ölçülebilir hedefler belirleyin.

Gerçekçi, ölçülebilir ve belirli bir süre sınırı olan hedefler sizi daha iyi motive ederek elle tutulur sonuçlar elde etmenizi sağlar. Hedeflerinize ne oranda yaklaşabildiğinizi ölçerek, daha iyi sonuçlar elde etmek için süreçlerinizde iyileştirmeler yapabilirsiniz.

9-Müşterilerinizi daha iyi anlamak için anketler düzenleyin

Müşterilerinizi ne kadar iyi tanırsanız, satışlarınızı arttırmaya yönelik aksiyonları çok daha kolay ve etkin bir şekilde alabilirsiniz. Anketlerinize katılımı teşvik etmek için üyelerinize hediye çeki veya bir sonraki alışverişlerinde belirli bir indirim sunabilirsiniz.

10-Sosyal medya stratejisi oluşturun

Sektörünüzde bilinen bir marka olabilmeniz için sosyal medyayı çok iyi kullanıyor olmalısınız. Hedef kitlenize doğru bir mesajla, mümkün olan her platformda ulaşarak potansiyel müşterilerinizi sitenizden alışveriş yapan gerçek müşterilere çevirmeye çalışmalısınız. Doğru ve etkin kullanılan sosyal medya kullanımı ile müşteri sadakatini arttırarak, mevcut müşterilerinizden tekrar eden siparişler alabilirsiniz.

11- Reklam, reklam, reklam

Reklamın iyisi kötüsü olmaz derler. Ancak Google Ads, Facebook / Instagram gibi platformları kullanırken reklamlarınızın sonuçlarını mutlaka ölçün. Performansını ölçemediğiniz reklamlardan uzak durun. Sadece tıklama getiriyor diye bir reklama devam etmek size zaman ve para kaybettirir. Dönüşü pozitif olan reklamlarınızın bütçelerini arttırırken, kötü performans gösterenleri iyileştirmeli veya durdurmalısınız

 

Hakkında admin

Check Also

AHİLİK VE KOOPERATİFÇİLİK / Abdullah ÇAVUŞ/Anadolu Ahileri Kadın Kooperatifleri Birliği Genel Koordinatörü-02.11.2023

AHİLİK VE KOOPERATİFÇİLİK Abdullah ÇAVUŞ/Anadolu Ahileri Kadın Kooperatifleri Birliği Genel Koordinatörü (02.11.2023) KOOPERATİF; “ortak ekonomik, …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

×