DERNEK KURULUŞU SONRASI YAPILACAK İŞLEMLER NELERDİR?
(100 SORUDA DERNEKLER KANUNU SORU-8)
Abdullah çavuş/E.Vergi Müfettişi-Bağımsız Denetçi
Dernekler İl Müdürlüğüne kuruluş için gerekli evrakları teslim ettikten sonra, il müdürlüğünün vereceği alındı belgesi ile birlikte dernek kurulmuş sayılmaktadır.
Bununla birlikte dernek yönetim süreçlerine geçebilmesi için, önemli süreçler bulunmaktadır.
Bu süreçlerde dernekler üzerlerine düşen görevleri yerine getirmediği taktirde, hem fesih tehlikesi hem de sürpriz cezalar ile karşılaşabilir.
Dernek kurmak isteyenlerin, kuruluş evraklarını teslim etmesi sonrasında aşağıdaki işlemleri yapması gerekmektedir.
I- Derneğin İş ve İşlemlerinde Öncelikli Olarak Yapılacak İşlemler
1-Dernek kaşesi ve mührü,
2-Vergi Dairesi Kaydı
3-Bankada hesap açılması,
4-Üye aidat ve bağışların kabulünde kullanılacak alındı makbuzları,
5-Fatura alınamayan harcama işlemlerinde (hammaliye, temizlik, burs vb.) işlemlerinde kullanılacak gider makbuzu,
6-Kasada kalacak para miktarı için karar alınması daha uygundur.
7-DERBİS şifresi alınır
8-Dernek Defterleri alınır onaylatılır
9-Görev Bölüşümü yapılır
10-Elektrik Su abonelikleri yapılır
11-Dernek gelirlerinin tamamının banka yoluyla tahsil edilmesi halinde gelir makbuzu kesilmesine gerek olmadığı için gelir makbuzu bastırılmayabilir.
12-Mali Müşavir tutulması
Konuya ilişkin Kararlar topluca alınabileceği gibi ayrı ayrıda alınabilir.
Sayfaya sığmayan kararın devamı için diğer sayfaya geçilebilir.
Her karar sayfasının altında muhakkak en az salt çoğunluk imza sayısının bulunması şarttır.
Dernek merkezinde kabul edilecek üye aidat ve bağışların kabulünde kullanılan alındı makbuzlarına yönetim kurulu asil üyeleri imza atmaya yetkilidir.
Bu kişilerin haricinde karar almak suretiyle dernek üyelerinden bir başkasına da bu bağış ve aidatları kabul etme ve makbuza imza atma yetkisi verilebilir. Ancak bu konuda alınacak karar yetkisi bir yılı aşamaz. Ve alınan bu karar istinaden ilgili kişi adına yetki belgesi düzenlenmesi gerekmektedir.
Bu işlemlerden sonra dernek tüzüğün tebliğ edildiği tarihten itibaren ilk altı ay içerisinde ilk genel kurul toplantısının yapılması gerekmektedir.
İlk Genel kurul toplantısının uzatmalar dahil ilk altı ay içerisinde yapılmaması durumunda derneğin kendiliğinden feshinin tespiti için adli işlem yapılmaktadır.
II-Tutulması Zorunlu Dernek Defterleri Alınır ve Notere Veya İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğünde tasdik ettirilir.
Tutulacak Defterler aşağıdaki gibidir.
1-Karar defteri,
2-Üye kayıt defteri,
3-İşletme defteri ve
4- Evrak kayıt defteri;
Tutulması zorunlu olan defterler arasında yer almaktadır.
III-İsteğe Bağlı Olarak Yapılacak Olan Diğer işlemler
Tabi bu işlemler haricinde isteğe bağlı olan, ancak gerçekleştirilmesi durumunda, dernek faaliyetlerini yürütmeniz için avantaj sağlayacak bir takım işlemler de mevcuttur.
Bunlar:
1-Dernek adının tescili işlemi (Marka Patent Başvurusu)
2-Dernek web sitesi kurulumu (Online Üyelik Başvurusu ve Aidat Toplama)
3-Dernek sosyal medya hesaplarının kurulumu ve yönetimi
4-Dernek tanıtım faaliyetleri ve kampanya oluşturulması
5-Yardım toplama için izin alınması
6-Dernek amaçlarını gerçekleştirmek için proje oluşturulması ve hibe başvurusu (PRODES)
7-Spor derneği kurulacaksa sicil tescilinin gerçekleştirilmesi vb. işlemleri kapsamaktadır.
IV-Kuruluş Genel Kurulu
Kuruluş bildiriminde, tüzüğünde ve diğer belgelerinde Kanuna aykırılık veya noksanlığın bulunmaması ya da Kanuna aykırılık ve noksanlığın verilen süre içinde giderilmesi durumda, kanuna uygunluğun derneğe yazılı olarak bildirilmesinden itibaren (dernek tüzüğünün tasdik olarak kuruculara tebliğ edildiği tarihten itibaren) altı ay içinde derneğin ilk genel kurul toplantısını yapması ve organlarını oluşturması zorunludur.
Dernek yönetimleri genellikle 5 asil 5 yedek üyeden oluşmaktadır. Bunun yanında dernek denetimleri de 3 asil 3 yedek üyeden oluşmaktadır.
Dernek her nekadar 7 kişi ile kurulsa da yönetim ve denetim üye sayısından (16) az olmamak üzere üye kaydı yapılması gerekmektedir.
Genel kurul gerçekleştirene kadar üye kabulü gerçekleştirilip, kurucularla birlikte en az 16 üye bulunmalıdır.
İlk bir yıl içerisinden iç denetim raporunun oluşturulması zorunludur.
Bu rapor denetim kurulu tarafından oluşturulabileceği gibi, dışarıdan bağımsız bir firmadan denetim hizmeti de alınabilir.
V- Dernekler Beyannamesi
Bir önceki yılın beyanname bildirimi, 1 Ocak ile 31 Nisan arasında doldurulup, DERBİS üzerinden gönderilmesi ya da dernekler birimine teslim edilmesi gerekmektedir.

Abdullah ÇAVUŞ – BİLGİ & DENEYİM PAYLAŞIM PORTALI “Bilgiye sahip olarak doğmuş birisi değilim. Öğrenmeye çalışıyorum ve Öğretmeyi seviyorum” Konfüçyüs